Mindre är oftast mer

Mindre är oftast mer

Mindre är mer. Eller “less is more” som man brukar säga på engelska.
I många fall stämmer detta uttryck. Det finns något tilltalande med det minimalistiska. Eller kanske snarare det essentiella. I varje fall har vi en tradition av det här i Norden.
Klimatmässigt lever vi i en kall del av världen. Geografiskt är vi hyfsat isolerade. Den kombination har fostrat människor som vet var man får störst effekt när man anstränger sig. Vi har aldrig haft lyxen av att kunna tänka “mañana”, för då har kanske kylan och snön slagit till och sett till att vissa saker blir omöjliga att utföra.

Därav har vi en inställning av att lägga våra ansträngningar där de ger mest effekt. Visar det sig sedan att man har tid över så går det att snygga till kanterna lite, men sådant är lyx.
Utav denna inställning har den skandinaviska designen växt fram. Det handlar om att undvika så mycket krusiduller som möjligt, utan istället satsa på det som fungerar. Ofta är detta också det som blir estetiskt tilltalande.

Samma inställning har också gjort att vi, med våra relativt begränsade befolkningar, ändå har lyckats placera oss i framkant inom allt från idrott till företagsliv. 
Låt dig själv inspireras av detta när du tar fram profilprodukter i Stockholm till just ditt företag eller din förening: Håll det enkelt och effektfullt.

Ofta fungerar detta som sagt bäst. Speciellt när din publik är van vid denna inställning.
Man kan låta sig luras till att tro att man måste ta i för att synas, och visst kan detta stämma. Ofta räcker det dock med att synas på rätt sätt när du vill att folk ska uppmärksamma just dig och din idé.

Nu är det naturligtvis en hel vetenskap kring att synas på rätt sätt – men att börja med minimalism är som sagt oftast ett stabilt första steg.